SIMBOLURILE EZOTERICE ALE VARSATORULUI Imprimare
Varsatorul este ce de-al 11-lea semn zodiacal. Este un semn de aer (apartine triadei semnelor de aer: Gemeni, Balanta, Varsator). Varsatorul este un semn fix, un semn masculin (yang), un semn prin excelenta relational, caracterizat mai ales printr-un umanism profund.

Cel dintai simbol al Varsatoruluieste OMUL, in toata complexitatea exoterica si ezoterica a fiintei sale. Desigur, nu ne referim doar la fiinta umana ce populeaza planeta Pamant. In viziunea Cabalei si a altor traditii spirituale, universul sau cosmosul (intelegand prin aceasta intreaga creatie, cu nivelul fizic si nivelele paralele, energetice) este structurat sub forma unei gigantice fiinte umane, care poarta numele de Om Cosmic sau Adam Kadmon. Adam Kadmon reprezinta varianta macrocosmica a omului, iar fiinta umana terestra este varianta microcosmica. Conform legii ezoterice a analogiei, atat Omul Cosmic, cat si omul terestru sunt structurati absolut asemanator, diferenta dintre ei tinand de proportie si de gradul de trezire sau de evolutie (Omul Cosmic, care este insasi creatia sau corpul Divinului imanent, prezent in manifestare, are toate energiile trezite, dinamizate, pure, toate structurile intr-o stare de deplina functionare, ce tine de insasi perfectiunea divina; omul terestru este o fiinta impura, insuficient trezita si evoluata pe multiple planuri si foarte perfectibila). Am putea afirma ca desavarsirea spirituala poate fi considerata, pentru omul terestru, atingerea plenara a starii de Om Cosmic (in fiinta caruia, astrologic vorbind, toate semnele zodiacale, toate planetele, toate stelele fixe, toate casele astrologice, sunt perfect activate si purificate).

In Biblie se arata ca omul a fost creat "dupa chipul lui Dumnezeu" : " Si a zis Dumnezeu :" Sa facem om dupa chipul si dupa asemanarea Noastra Atunci, luand Domnul Dumnezeu tarana din pamant, a facut pe om si a suflat in fata lui suflare de viata si s-a facut omul fiinta vie. " (Geneza, I - 26, 27) Aceasta intentie si actiune divina ne explica analogia despre care vorbeam anterior. Omul nu se defineste in lume si lumea nu se defineste pentru el decat prin raporturile lor reciproce: omul simbolizeaza un punct nodal al relatiilor cosmice.

In medicina chineza traditionala, care este bazata pe principii ezoterice, exista o analogie foarte clara intre om si cosmos. Iata cum arata acesta.

Om Cosmos
Parul Stelele si constelatiile
Ochii si urechile Soarele si Luna
Respiratia Vantul
Sangele Ploaia
Vasele si umorile corpului Fluviile si apele
Patru mari corporale
(stomacul, marea apei; aorta, marea sangelui; mediastinul, marea plamanilor; creierul, marea maduvei osoase) Cele patru mari cosmice
Corpul omenesc Elementul pamant
Scheletul Muntii
Inima Ursa Mare
Cele cinci viscere Cele cinci elemente
(apa, foc, lemn, metal, pamant)
Cele opt parti ale corpului Cele opt trigrame
Cele noua deschideri ale corpului Cele noua porti ale cerului
Cele patru membre Cele patru anotimpuri
Cele douasprezece articulatii mari Cele doisprezece luni
Cele doisprezece semne zodiacale
Cele 360 de articulatii mici Cele 360 de grade ale cercului zodiacal


Un alt simbol ezoteric al Varsatorului este cerul. In limba greaca cerul este numit " ouranos ", termen in care intalnim o asonanta cu Uranus, insusi guvernatorul moden al Varsatorului. Dealtfel, in mitologia greaca, intreaga creatia a pornit de la Uranus (cerul, principiul masculin primordial) si Geea (pamantul, principiul feminin primordial, fertil si creator, sub influenta vibratiilor celeste). Cerul este o reprezentare a transcendentei, a puterii, a perenitatii, a sacralitatii. Cerul este si un simbol al constiintei. Ca entitate ce reglementeaza ordinea cosmica, cerul a fost considerat tatal regilor si stapanilor de pe pamant. In China, imparatul era un " Fiu al Cerului ", iar statul, in ansamblul sau, era " Imperiul Celest ". Prin actiunea Cerului asupra Pamantului sunt nascute toate fiintele. Penetratia Pamantului de catre Cer este deci infatisata ca o unire sexuala. Rezultatul acesteia este fie omul, fiu al Cerului si al Pamantului, fie, in simbolismul specific alchimiei interioare, embrionul Nemuritorului. Cerul este, in general, simbolul puterilor superioare omului, fie ca sunt binevoitoare sau de temut; este imensitatea insondabila, sfera ritmurilor universale, locul in care salasluiesc fiintele spirituala ce coordoneaza evolutia la nivel cosmic.

In traditia crestina, cerurile sunt cele care gazduiesc Imparatia Divina. Afirmatia lui Iisus " Imparatia Cerurilor este in voi " pare oarecum paradoxala, dar reamintindu-ne de analogia Om Cosmic - om terestru, este fireasca prezenta unei proiectii microcosmice tainice a Imparatiei Cerurilor in fiinta noastra. Trezirea acestui focar mistic putea fi accesibila, de exemplu, prin caile celor 9 Preafericiri, enuntate in Predica de pe Munte (urmand ca dupa moarte fiinta sa intre efectiv in Imparatia Cerurilor). In " Apocalipsa ", cerul este locuinta lui Dumnezeu, mod simbolic de a semnifica distinctia dintre Creator si creatia sa. Cerul intra astfel in sistemul de relatii dintre Dumnezeu si oameni. Aceste relatii se modifica dupa venirea pe Pamant a lui Iisus, ceea ce necesita o innoire profunda : " Si am vazut un cer nou si un pamant nou ". Noul cer simbolizeaza aici reinnoirea universala, care inaugureaza epoca mesianica.

Un alt simbol al Varsatorului este spatiul. Se poate face, ezoteric vorbind, o distinctie clara intre spatiul sacru si spatiul profan. Spatiul sacru este o incinta impregnata de o influenta spirituala elevata, de prezenta unor simboluri elevate, protectoare; aici se realizeaza initierea novicilor, transmiterea invataturii sacre si oficierea misterelor spirituale. Ideea de spatiu sacru este explicita in acele diagrame ezoterice orientale numite mandale (de simbolismul carora s-a preocupat si psihologul elvetian C. G. Jung). Limitele unei mandala sunt chiar limitele dintre spatiul sacru si spatiul profan, care sunt strajuite de pazitorii directiilor spatiului, fiinte teribile ce impiedica accesul fortelor inferioare sau chiar malefice. Spatiul cosmic este cel care exercita cea mai mare fascinatie asupra Varsatorului.

Poate cel mai reprezentativ simbol al Varsatorului este steaua. Steaua este un astru luminos, o sursa de lumina. Stelele reprezentate pe bolta unui templu sau a unei biserici au rolul de a indica natura celesta a acestora. Caracterul lor celest le face, de asemenea, simboluri ale spiritului si, in special, ale conflictului intre fortele spirituale (sau luminoase) si cele ale materiei (sau tenebroase). Stelele strapung intunericul si sunt faruri indreptate spre noaptea inconstientului, a ignorantei, avand un rol calauzitor.

Steaua cu cinci colturi este un simbol al microcosmului uman, cea cu sase colturi simbolizeaza imbratisarea spiritului cu materia, a principiului activ si pasiv, a evolutiei si a involutiei. Steaua cu sapte colturi tine de simbolismul numarului sapte: unind patratul cu triunghiul, ea figureaza lira cosmica, muzica sferelor, armonia lumii, cele sapte planete traditionale. Steaua cu opt colturi simbolizeaza, in traditia musulmana, tronul divin; in cele opt colturi se afla ingeri gardieni, ale caror nume sunt cunoscute in ezoterismul islamic.

Varsatorul este de multe ori reprezentat sub forma unui inger ce varsa dintr-o cupa un fluid misterios. Indicand natura angelica a acestei zodii, ingerul este un simbol al ei. Ingerii sunt fiinte intermediare intre Dumnezeu si oameni, avand rolul de mesageri (in limba greaca "angelos" insemna mesager). Ingerii sunt mentionati, intr-o forma sau alta, in multiple traditii spirituale. In teologia crestina, teologul Pseudo-Dionisie Areopagitul a tratat pe larg tema ingerilor, fiind considerat, pe drept cuvant un angelolog. Acest autor (a redactat lucrarea "Ierarhiile ceresti") a descris cele noua categorii ale ierarhiilor angelice, grupate in 3 coruri:

Corul 1 - Serafimi; Heruvimi; Tronuri
Corul 2 - Puterile; Virtutile; Domniile
Corul 3 - Intaietori; Arhangheli; Ingeri pazitori.

Din punctul de vedere al lui Pseudo-Dionisie Areopagitul, aceasta ierarhie angelica se regaseste intr-o ierarhie pamanteasca (o anumita ierarhizare in cadrul Bisericii), ceea ce ne arata o manifestare a legii analogiei in contextul teologiei crestine. Ingerii alcatuiesc armata lui Dumnezeu, ei Ii vestesc ordinele si vegheaza asupra lumii. Dintre arhangheli, cei mai cunoscuti sunt Mihail (invingator al dragonilor), Gabriel (cel care a adus Bunavestire Fecioarei Maria, dar care este mentionat, cu diverse roluri, si in traditia musulmana, avand uneori un rol de initiator), Rafael (calauza medicilor si a calatorilor), Uriel.

Uneori, textele spirituale mentioneaza ingerii si in contexte nefavorabile. De exemplu, "Cartea secreta a lui Enoh" trateaza pe larg chestiunea ingerilor revoltati impotriva lui Dumnezeu (sau care, cel putin, I-au nesocotit poruncile), care au coborat pe Pamant, s-au casatorit cu fiicele oamenilor si au dezvaluit locuitorilor Terrei o cunoastere interzisa (tainele metalurgiei, magiei, astrologiei, razboiului, etc.), iar apoi au determinat aparitia unor uriasi agresivi, ce au generat numeroase devastari. Enoh arata ca exista si ingeri ramasi fideli Divinului, unii dintre acestia dezvaluindu-i taine cosmice: "Ingerii mei mi-au aratat un alt ciclu, cel al Lunii, precum si cele 12 mari porti asezate de la Apus la Rasarit si prin care Luna trece in mod regulat. " Ea strabate mereu aceste porti in ordine si savarseste cele 365 de zile si un sfert din anul solar, in vreme ce anul lunar nu are decat 354."

Cunoasterea este, de asemenea, un simbol important al Varsatorului. Putem vorbi despre o cunoastere profana, exoterica, ce este accesibila tuturor oamenilor, fiind expusa in carti si predata in scoli; exista, desigur, si o cunoastere ezoterica, continuta in carti secrete, adesea inaccesibile sau transmisa doar "de la gura la ureche" (adica direct de la maestru la discipol). Cunoasterea reprezinta, la modul ezoteric, o duplicare a realitatii exterioare in fiinta cunoscatorului, sau chiar o fuziune completa dintre subiect si obiect in procesul cunoasterii. Dobandirea unei cunoasteri elevate poate face pe cei ce o detin sa considere ca apartin unei minoritati privilegiate (acest elitism fiind caracteristic Varsatorului).
Fraternitatea sau fratietatea este tot un simbol al Varsatorului. In afara fratiei de sange (copiii acelorasi parinti) exista si o fratie spirituala. Aceasta din urma apare intre adeptii aceleiasi linii spirituale sau membrii unei societati secrete sau initiatice. Varsatorii cred, bineinteles, si in fraternitatea ce exista intre toti membrii speciei umane (in virtutea unui umanism fara limite si a unui idealism cu dimensiuni universale).

In sfarsit, un ultim simbol al Varsatorului, este cel al strainului sau extraterestrului, subiect foarte vehiculat, dealtfel, la ora actuala. Simbolic vorbind, extraterestrul sau strainul (este traducerea termenului englez "alien") este fiinta misterioasa ce poate veni si vine din imensitatea spatiului, a cerului, a nenumaratelor galaxii si constelatii. De aceasta fiinta il poate lega pe un Varsator un sentiment de fraternitate cosmica (pentru ca sunt copii ai aceluiasi Divin atoatecreator si omniprezent). La modul practic, se discuta la ora actuala despre rolul pe care il joaca extraterestrii pleiadieni, draconieni, rigelieni sau micii cenusii in evolutia actuala a umanitatii (caci Varsatorii sunt preocupati, dupa cum se stie, de "problemele globale").
Iata deci amploarea semnificatiilor ezoterice ale semnului Varsatorului (care suporta si dezvoltari mult mai ample).

Cuvinte cheie: ezoterism, Vărsător, cer, cosmos, cunoaştere, îngeri, ierarhii angelice, Iisus, Preafericiri, om cosmic, trigrame